يَا عَلِيُّ ثَلَاثَةٌ إِنْ أَنْصَفْتَهُمْ ظَلَمُوكَ السَّفِلَةُ وَ أَهْلُكَ وَ خَادِمُكَ وَ ثَلَاثَةٌ لَا يَنْتَصِفُونَ مِنْ ثَلَاثَةٍ حُرٌّ مِنْ عَبْدٍ وَ عَالِمٌ مِنْ جَاهِلٍ وَ قَوِيٌّ مِنْ ضَعِيف
من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، جلد چهارم، صفحه سیصد و شصت
يَا عَلِيُّ ثَلَاثَةٌ إِنْ أَنْصَفْتَهُمْ ظَلَمُوكَ السَّفِلَةُ وَ أَهْلُكَ وَ خَادِمُكَ وَ ثَلَاثَةٌ لَا يَنْتَصِفُونَ مِنْ ثَلَاثَةٍ حُرٌّ مِنْ عَبْدٍ وَ عَالِمٌ مِنْ جَاهِلٍ وَ قَوِيٌّ مِنْ ضَعِيف
مكارم الاخلاق، شيخ حسن فرزند شيخ طبرسى، صفحه چهارصد و سی هفت
يا على سه نفرند كه اگر با آنها انصاف رفتار كنى بتو ستم كنند: آدم پست و زن تو، و خدمتگزار، و سه تن در باره سه تن رعايت انصاف نمىكنند: آزاد به برده، دانا به نادان، قوى به ضعيف.
يَا عَلِيُّ ثَلَاثَةٌ وَ إِنْ أَنْصَفْتَهُمْ ظَلَمُوكَ- السَّفِلَةُ وَ أَهْلُكَ وَ خَادِمُكَ- وَ ثَلَاثَةٌ لَا يَنْتَصِفُونَ مِنْ ثَلَاثَةٍ حُرٌّ مِنْ عَبْدِهِ وَ عَالِمٌ مِنْ جَاهِلٍ وَ قَوِيٌّ مِنْ ضَعِيف
بحار الانوار الجامعه لدرر أخبار الائمه الاطهار، علامه مجلسی، جلد هفتاد و چهارم، صفحه پنجاه و یک
اى على سه طايفه است اگر چه انصاف دهى ايشان را تو را ستم كنند: مردم پست، اهل و عيالت، نوكرت و سه طايفه حقشان را سه طايفه ادا نكنند آزاد حق بندهاش را، جاهل حق عالم را، توانا حق ناتوان را.
يا علىّ ثلاثة ان انصفتهم ظلموك: السّفلة، و اهلك، و خادمك و ثلاثة لا ينتصفون من ثلاثة: حرّ من عبده و عالم من جاهل. و قوىّ من ضعيف.
نهج الخطابه (سخنان پيامبر و اميرالمومنين)، علم الهدى خراسانى، جلد نخست، صفحه سیصد و چهل و نه
يا على، سه نفرند كه اگر با آنها به انصاف رفتار نمودى به تو ستم ميكنند (1) آدم پست، (2) زن و فرزند، (3) خدمتگزار. و سه طايفهاند كه رعايت حقّ سه دسته ديگر را نمی كنند: (1) فرد آزاد رعايت مملوك خود را نمی كند، (2) فرد دانا مراعات نادان را نمى نمايد (3) شخص توانا با ناتوان مراعات نکند.
قلي said
لطفا بدون هرگونه تنگ نظري (هرچند ضد مذهب هستي) ومنصفانه به اين سوال پاسخ بده كه هدفت چيست وچه را مي خواهي ثابت كني
مونا:
شما به سئوال من جواب بده هدف پیامبر از این وصیت چه بوده ؟
سورنا said
مونا…یا هر کس دیگری که هستی!…روشنگری مبتنی بر رفرانس درست، بدون دخالت قضاوت شخصی، واداشتن خواننده به لحظه ای تامل، از موارد برجسته و قابل احترام کار شماست.
اما حیف که امکان شکل گیری یک دیالوگ بین تو به عنوان فردی که تناقضی را در منابع مذهبی به قضاوت عمومی می گذارد و خواننده ای که شاید بخواهد نوع نگاه تو را به نقد بکشد، وجود ندارد. اغلب شاهد توهین و یا تحسین هستیم. می دانم که احتمالا تو از شکل گیری این دیالوگ استقبال می کنی اما نمی دانم چطور خواننده های مخالف با دیدگاه تو بدین گونه عکس العمل منفی و شدیدی نشان می دهند…تعصب،…دگماتیسم…نمی دانم! شاید جنس مذهب جنس دیالوگ نیست. به هر حال کاش نوشته های تو به جای بر انگیختن خوانندهای معتقد به توهین………آنان را به مباحثه می کشاند و نتیجه آن برای همگان در دسترس می بود. این خواسته من خواننده است از توی نویسنده. فکر می کنی خواسته ام به جاست؟. پیروز باشی.
آناهیتا said
حالا خانم ها و آقایان بگردید دنبال ریشههای خشونت علیه زنان!!!
mamnoe said
درود بر شما
از دین فاشیستی اسلام و پیامبر این دین چنین تراوشات زن ستیزی دور از ذهن نیست.
باید با تمام توان با این دین انسان ستیز و خشونت پرور مبارزه کرد تا سایه ننگین اسلام و دکانداران دینی از ایران برچیده شود.
هادی said
معمولا به همراه این جور احادیث، یک شان نزول هم آورده میشه. به نظرم باید شان نزول این روایت رو دید. اما در کل قبول دارم که بحث بر انگیزه!!!
bob said
khodaiish Payambar(S) rast gofte, man e bifekr ba zanam moraate ensafo kardam bad az 12 sal balaii saram avord ke nago . age ino qhablan khonde bodam bahash be ensaf raftar nemikardam.
amin said
پیامبر اسلام(ص) سر راه کاروانهای مکه را می گرفتند و دزدی نه ببخشید سرقت اوه بازم نه زورگیری نه نشد آها!! غنیمت می گرفتند.ائمه ماهم کارشون مفتخوری از مال دیگران یا همان سهم امام بوده .خوب کسی که شکمش با مال دزدی پر شده جفنگ هم میگه دیگه!!
مخلص said
حقیقتا دنیا بدون زن جای خیلی آرامتری بود. من که از جنس زن به جز بدبختی هیچی ندیده ام.
آریو said
من احادیث رو قبول ندارم. چون خدا اونهارو تضمین نکرده. خدا نقل قولهای فلانی از فلانی از فلانی از فلانی رو نگفته «لا ریب فیه» و «هدی للمتقین». پس هرچقدر دلت میخواد بنویس. ازین کتاب و از اون یکی.
meysam said
خیلی غیر واقعی و دروغه.
انارو منافقا و ضد اسلامیون می نویسن. شما هم اگه با دولت مخالفید دلیلی نداره اسلام رو به بازی بگیرید.
جعفری said
در نوع مطالبی که انتخاب کرده اید جالب است همه اش در مورد آیات و احادیث درباره زن!!
و جالبتر آن است که این بشر خاکی عاقل (نویسنده وبلاگ) که عقلش قدرت درک مطالب والاتر از فهمش را ندارد آمده است خالق عقل خود را زیر سوال برده است!!
وقتی عقل شما قدرت درک یه مطلبی را ندارد و نمی تواند در درون خود بگنجاند به زور که نمی شود گنجاند چون ممکن است این ظرف عقل شما که گنجایشی دارد بترکد!!
پس بهتر است برای درست هضم کردن مطلب به جای زیرسوال بردن آن، از اهل فنش سوال کنید!!
سوسن جعفری said
سلام.
مشکل شما اینها نیست که نوشتهاید دوست من. به جای اینکه بروید بحارالانوار و نهجالبلاغه و حلیةالمتقین را زیر و رو کنید تا دستاویزی برای کوبیدن پیامبری به بزرگواری و بلندمرتبهگیی محمد(ص) پیدا کنید که بسیار است، چرا نمینشینی قرآن را بخوانی و برای آیات قرآن ایراد بگیرید؟
ذکر حدیث سالیان سال ممنوع بوده است و کسی جرأت نداشته از پیامبر حدیثی نقل کند. تمام آنچه به نام پیامبر و امامن نشر پیدا کرده است، جملگی دروغ است. تنها حدیثی که من با تمام وجود به آن اعتقاد تام دارم،حدیثی از پیامبر است که فرمودند: وقتی سخنی را به من منسوب داشتند، با عقل و قرآن قیاس کنید. این است معیاری که شماها متذسفانه هرگز به کار نبردهاید و دارید قلم، ذهن و زمان خود را شرورانه هدر میدهید. گاهی به راستی دلم برای شماها که اینقدر کوته فکرید میسوزد. خداوند هر که را بخواهد هدایت میکند و هر که را بخواهد در ضلالت رها میسازد.
اولاد said
كجايي بانو مونا عزيز؟
مونا:
همین دور و برا 😉
اشکان said
کجایی مونا ؟؟؟؟؟؟؟؟
مونا:
همین دور و برا 🙂
مهران said
از کوزه همان تراود که در اوست