تفسیر آیه پنجم سوره نساء توسط امام باقر

الإمام الباقر في شرح قوله تعالى: «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ»، … إذا علم الرّجل أنّ امرأته سفيهة مفسدة و ولده سفيه مفسد، لم ينبغ له أن يسلّط واحدا منهما على ماله الّذي جعل اللَّه له «قياما»، يقول: «معاشا» …

امام باقر در شرح اين آيه: «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ» … مى‏فرمايد:

اگر مردى بداند كه همسر او سفيه و تباه ‏كننده و فرزندش سفيه و تبهكار است، شايسته نيست كه مال خويش را- كه خدا مايه «معاش» او قرار داده است- در دسترس آنان گذارد.

الحياة، اخوان حكيمى- احمد آرام‏، جلد ششم، صفحه سیصد و چهارده

في رواية أبي الجارود عن أبي جعفر في قوله وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ فالسفهاء النساء و الولد، إذا علم الرجل أن امرأته سفيهة مفسدة و ولده سفيه مفسد لا ينبغي له أن يسلط واحدا منهما على ماله الذي جعله الله له قِياماً يقول معاشا قال وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاً

تفسيرالقمي، على بن ابراهيم بن هاشم قمى، جلد نخست، صفحه یکصد و سی و دو

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فِي تَفْسِيرِهِ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ فَالسُّفَهَاءُ النِّسَاءُ وَ الْوَلَدُ إِذَا عَلِمَ الرَّجُلُ أَنَّ امْرَأَتَهُ سَفِيهَةٌ مَفْسِدَةٌ وَ وَلَدَهُ سَفِيهٌ مُفْسِدٌ لَا يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يُسَلِّطَ وَاحِداً مِنْهُمَا عَلَى مَالِهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّهُ لَهُ قِيَاماً يَقُولُ لَهُ مَعَاشاً

مستدرك ‏الوسائل، محدث نورى، جلد سیزدهم، صفحه چهارصد و بیست و هشتم

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فِي تَفْسِيرِهِ، عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ فَالسُّفَّهَاءُ النِّسَاءُ وَ الْوَلَدُ إِذَا عَلِمَ الرَّجُلُ أَنَّ امْرَأَتَهُ سَفِيهَةٌ مُفْسِدَةٌ وَ وَلَدَهُ سَفِيهٌ مُفْسِدٌ لَمْ يَنْبَغِ لَهُ أَنْ يُسَلِّطَ وَاحِداً مِنْهُمَا عَلَى مَالِهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّهُ لَهُ قِيَاماً يَقُولُ لَهُ مَعَاشاً

مستدرك ‏الوسائل، محدث نورى، جلد چهاردهم، صفحه نوزدهم

فِي رِوَايَةِ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي قَوْلِهِ وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ فَالسُّفَهَاءُ النِّسَاءُ وَ الْوَلَدُ إِذَا عَلِمَ الرَّجُلُ أَنَّ امْرَأَتَهُ سَفِيهَةٌ مُفْسِدَةٌ وَ وَلَدَهُ سَفِيهٌ مُفْسِدٌ لَمْ يَنْبَغِ لَهُ أَنْ يُسَلِّطَ وَاحِداً مِنْهُمَا عَلَى مَالِهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّهُ لَهُ قِيَاماً يَقُولُ لَهُ مَعَاشاً قَالَ وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفا

بحارالانوار، علامه مجلسی، جلد صدم، صفحه یکصد و شصت و چهار

6 دیدگاه »

  1. مومن منتظر said

    سلام به همه از معتقدین تا غیر ممعتقدین

    البته درست است که ما مسلمین منابع احکام را کتاب و حدیث ذکر نموده ایم و لی عقل و اجماع نیز جزئی از این منابع اند. درست است که بگفته امام معصوم نباید مالی وسیله رزق و معاش است را در دسترس قرار داد ولی این بدین معنی نیست که زن و فرزند را از این معاشی که خدا برای اینان نیز فرستاده است بکلی محرو کرد و خساست بخرج بدهیم.
    اگر بعقل در این مورد رجوع کنیم میبینیم که منظور از در دسترس قرار ندادن مال و اموال در دسترسی نه بکل اطلاق اینگروه شده بلکه به زیر مجموعه ای از اینان اشاره کرده که بقول امروزی خودمان دخلو خرج برایشان تعریف نشده و خرجهای بیدلیل میکنند و هر چقدر مال که در اختیارشان بگذاریم در اندک مدتی خرج مینمایند و فکر لحظات نداری این دنیا نیستند.

    در کل این آیه را نه فقط در ابعاد خانوادگی بلکه در ابعاد اجتماعی و بین المللی آن مصداق دارد. دلیل سیه روزی و بدبختی امروز مردم در ایران و مشکلاتی که گرینبارگیرشان شده همین خرج و مخارجی است که در دست مجریان سفیه قرار گرفت که تمام صندوق ذخیره ارزی را بباد دادند و اکنون که قیمت نفت زیر بودجه مصوبشان رفته دیگر صندوق ارزی هم برایشان نمانده که خرج حداقل پروژه های خودشان بکنند,تا برسد به مردم مستمند و دردمندمان که برای نداری نوه شان را در بقل میگیرند و میگریند. براستی که هم اینان در روز قیامت باید به محمد آل محمدی شیعه و پیروانشان را به ورطه کفر و بی ایمانی رسانده اند جواب پس بدهند.

    والسلام به امید ظهور آقایمان

  2. fanoos said

    در هیچ یک از این روایات نیامده که اموالتان را به زنان به علت زن بودنشان ندهین بلکه گفته شده اگر مردی بداند که همسر یا فرزندش سفیه است یعنی راه صحیح مصرف پول را نمیداند، اموالش را به آنان ندهد.این قاعده نه فقط در مورد زنان بلکه در باره هر انسانی اجرا میشود.و هر انسانی از اینکه داراییش را به دست کسی بدهد که از آن به طور صحیح استفاده نمیکند، خوداری میکند.
    عجیبه که نویسنده محترم اصرار دارد نظر خودش را به قرآن قالب کند!

  3. tarnamaa said

    برداشت من این است که ـ حتی اگر نیازی نباشد این روایات را با آیات و روایات مربوط جمع عرفی نماییم ـ آیه ی شریفه و روایات مذکور هیچ دلالتی بر نقص زنان ندارند. بخصوص که احتمال قوی می رود قید، سفیهة مفسدة و سفیه مفسد، احترازی باشند نه توضیحی.(اصل در قیود در زبان عرب، احترازی بودنشان است) لذا این حکم مخصوص زنان (و مردانی) می باشد که سفاهت را دارند نه همه ی زنان.
    البته این که گفتیم فقط برداشت از این روایات بود. اگر دیگر روایات را هم بنگریم شاید به نتایج دقیق تری برسیم.
    موفق باشید.

  4. hesam said

    والا ما یک زمانهایی عربیمون خوب بود … دیگه نیست … نفهمیدن منظورت رو

  5. amin said

    سلام……
    خوبی شما؟!
    ببخشید ن فیلتز شکن ندارم برا همینم نمی تونستم بلاگتون سر بزنم اما امروز که دیدیم اومدید بلاگم اومدم بلاگتون.ببینم مگه اینا که می نویسی به کسی بدی می کنه که فیلتری؟

  6. amin said

    نظر اون آقا یا خانومی که گفتن شما می خوایید نظ ر خودتونر و تحمیل کنید رو قبول ندارم چون مطمئنم نه ایشون عربی بلدن و نه اون مطالب بالا رو خوندن و می خواستن از سر ناچاری یه چیزی بنویسن.اه اه اه اه اه اه اه اه

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه