يَا عَلِيُّ ثَلَاثٌ يَحْسُنُ فِيهِنَّ الْكَذِبُ الْمَكِيدَةُ فِي الْحَرْبِ وَ عِدَتُكَ زَوْجَتَكَ وَ الْإِصْلَاحُ بَيْنَ النَّاسِ وَ ثَلَاثَةٌ مُجَالَسَتُهُمْ تُمِيتُ الْقَلْبَ مُجَالَسَةُ الْأَنْذَالِ وَ مُجَالَسَةُ الْأَغْنِيَاءِ وَ الْحَدِيثُ مَعَ النِّسَاء
من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، جلد چهارم، صفحه سیصد و شصت
يا على: سه مورد است كه دروغ گفتن در آن نيكو است: تدبير در جنگ، و وعده دادن به همسر و زوجه، و اصلاح ميان مردم. و همنشينى سه طايفه دل را می ميراند: همنشينى فرومايگان، و همنشينى توانگران، و گفتگو با زنان.
الخصال أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ الْبَجَلِيِّ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍعَنِ الْمُحَارِبِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص ثَلَاثٌ يَحْسُنُ فِيهِنَّ الْكَذِبُ الْمَكِيدَةُ فِي الْحَرْبِ وَ عِدَتُكَ زَوْجَتَكَ وَ الْإِصْلَاحُ بَيْنَ النَّاسِ وَ قَالَ ثَلَاثٌ يَقْبُحُ فِيهِنَّ الصِّدْقُ النَّمِيمَةُ وَ إِخْبَارُكَ الرَّجُلَ عَنْ أَهْلِهِ بِمَا يَكْرَهُهُ وَ تَكْذِيبُكَ الرَّجُلَ عَنِ الْخَبَرِ وَ قَالَ ثَلَاثَةٌ مُجَالَسَتُهُمْ تُمِيتُ الْقَلْبَ مُجَالَسَةُ الْأَنْذَالِ وَ الْحَدِيثُ مَعَ النِّسَاءِ وَ مُجَالَسَةُ الْأَغْنِيَاءِ
بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، علامه مجلسی، جلد شصت و هشتم، صفحه نهم
پيامبر اكرم فرمود سه مورد است كه دروغ گفتن جائز بلكه خوب است
1- در صحنه جنگ
2- وعده دادن به همسر
3- براى اصلاح بين مردم
سه مورد است كه راست گفتن قبيح و زشت است
1- سخنچينى
2- نقل عمل ناپسند از خانواده كسى به شوهر و سرپرست آن خانواده
3- و دروغگوئى كسى را به او گفتن و اخبار او را تكذيب كردن و نيز فرمود: سه گروهند كه همنشينى با آنان دل را می ميراند
1- همنشينى با افراد پست و رذل
2- هم صحبت شدن با زنها
3- همنشينى با ثروتمندان
يَا عَلِيُّ ثَلَاثَةٌ يَحْسُنُ فِيهِنَّ الْكَذِبُ الْمَكِيدَةُ فِي الْحَرْبِ وَ عِدَتُكَ زَوْجَتَكَ وَ الْإِصْلَاحُ بَيْنَ النَّاسِ- وَ ثَلَاثَةٌ مُجَالَسَتُهُمْ تُمِيتُ الْقَلْبَ- مُجَالَسَةُ الْأَنْذَالِ وَ مُجَالَسَةُ الْأَغْنِيَاءِ- وَ الْحَدِيثُ مَعَ النِّسَاءِ-
بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، علامه مجلسی، جلد هفتاد و چهار، صفحه پنجاه و دو
ای علی: دروغ در سه جا نيكوست: ميدان جنگ، وعده به زن و اصلاح ميان مردم و سه طايفه است كه همنشينى آنها دل را مى ميراند، همنشينى پستها، همنشينى ثروتمندان، سخن گفتن با زنان.
علی said
بسیار سخن نیکویی است.
ali said
هرجا به نفع اسلام باشه همه چیز حلال هست
bf said
دروغ که مالیات نداره هر روز یه دروغ از کیستون در بیارین
همین شماها ادم رو از دین بیزار می کنید
tarnamaa said
شما عادت کردین اینجوری هر رطب و یابسی رو به اسم دین به خورد مردم میدین؟
قضیه ی روایات ضعیف و جعلی رو نشنیدین؟ قضیه ی مجمل و مبیّن رو نشنیدین؟ قضیه ی متشابه و محکم را چطور؟ هر علمی روشی داره و علم دین هم روش خودش رو. با آوردن و ردیف کردن چند گزاره دسته چندم که هنوز بررسی سندی و دلالی نشده که نمیشه یه چیز رو به دین چسبوند!
پرهام said
درود بی پایان بر شما
بسیار اندیشناک بود
خرسند شدیم از باقی مطالبتان
بدرود
alone141 said
ولی امروزه دروغ در همه جا جایز است چه به زنان و چه برای سوار شدن بر گردی دیگران .
آریو said
سه جا دروغ گفتن عین بیشرمی هست:
۱ وبلاگی مثل این
۲ ولش کن بقیهاش رو!
مونا:
اعتقاد محکم :))
Reha said
I dont think it is a good think to spread such kind of things without analysing the subject and the reason. so pls be very alert bij spreading such kind of verses which seems to belong to profeet.
کیوان said
ای پدر سوخته ها
پس من به کی راست بگم ؟ :))
پس مسلمونا واقعا به سخنان پیشوایانشون گوش میدن که همشون دروغگو شدن
زن ستیزی در این دین موج میزنه
زن رو آدم هم حساب نکرده گفته بهش دروغ بگید باکی درش نیست :))
xtrementalist said
خب راست گفته بنده خدا… واسه همینه که شیعه ها این همه قالتاق و دروغگو و دو به هم زن از آب در اومدن!
Top Posts « WordPress.com said
[…] وصیت پیامبر اسلام به علی بن ابیطالب، دروغ در سه جا نيكو… يَا عَلِيُّ ثَلَاثٌ يَحْسُنُ فِيهِنَّ الْكَذِبُ الْمَكِيدَةُ […] […]
آصف said
سلام
اول چرا این حدیثو چند بار نوشتی؟
ثانیا حتی در صحاح هم احادیث جعلی زیاده و لازم نیست با گیر دادن به تعدادی حدیث جعلی که فقط در صحاح موجوده بعضی چیزها مانند حقوق زن در اسلام و جایگاه دروغ را زیر سوال برد.
علی یارتان
شمس said
این حدیث کل دین را زیر سوال میبرد:
1.اگر دروغ میتوان گفت یعنی اخلاق نسبی است
2.اگر برای اصلاح میتوان دروغ گفت یعنی اسلام انقدر ضعیف است که ازدروغ برای اصلاح استفاده کند
فکر کنم چنین حرف و حدیثهایی است که امروز باعث عقب ماندگی مسلمانان شده
sana sokhan said
مزخرف گفتي!!!
عوضي لعنت خدا بر هر چي اراجيف بافه!!
شدي نوكر اسلام ستيزا
پيامبري كه براي زن اين همه ارزش قائل بوده بياد از اين حرفا بزنه!!!
عوضي كثافت!!
حقگو said
برای محمد هر کاری نیکو بوده.
1 ازدواج با دختر 6 ساله در سن 50 سالگی
2 ازدواج با هر تعداد زن که دلش میخواست
3 داشتن هر تعداد کنیز که دلش میخواست
4 حمله به دیگران و غارت آنها به نام خدا. نمونه ی خوب آن مردم مظلوم خیبر
5 سر بریدن 700 مرد قبیله ی بنی قریظه در یک روز با یک بهانه ی واهی، به جهت تصاحب تمام داراییهایشان، بخصوص باغهای فدک
6 بعد از اینکه عثمان دختر اولش را زیر کتکهایش کشت، از او باز خواست نکرد که هیچ بلکه دختر دیگرش را نیز به عقدش در آورد. چون عثمان پولدار و با نفوذ بود و به او احتیاج داشت. و حتی به این مناسبت به او لقب ذوالنورین را نیز داد.
7 چون عبدالله ابن سعد ابن ابی سرح مردی ادیب و شاعر مسلک بود به او اجازه میداد که هنگام نوشتن آیات قرآن در آنها تغییراتی که میخواهد بدهد تا زیبا تر و فصیحتر شوند. که به همین سبب وی در راستی محمد و اینکه آن گفته ها کلام خدا هستند شک کرد و اسلام را ترک نمود.
ali daei said
تیم ملی واسه بابامه!!!!
SarBaze Koroush said
In 3 Mored Ro Ke Tamame Musalmona Midonan Va Besh Eftekhar Mikonan Va Amal Mikonan Shayad in Javona Ke Motalee Kami Dashtan Va islamo Be Sorate Kor Korane Ghabol Kardan Barashon Paziroftanesh Moshkel Bashe
Vali Vagheyiate islam Hamine
KhoshHalam Az inke Javanane iran Bidar Shodan Va Khdoeshono Az in Khorafat Be Din Biron keshidan
zahra said
eslam behtarin din hast,,,,kameltarin dine baghyasham bemo0nin 2khomarish felan;) :))
مجتبی said
می تونم بگم شرو ور گفتی ، حدیث جعلی کسی گمراه نشه ها